Saturday, April 17, 2010

Tembakau Tanpa Nikotin - hasil kajian Jepun



Rokok tanpa nikotin atau lebih tepat lagi, tembakau tanpa nikotin - itulah yang sedang diusahakan oleh sekumpulan penyelidik dari Research Institute for Sustainable Humanosphere di Kyoto University, Jepun. Melalui penemuan gen yang bertanggungjawab sebagai pengangkut yang membawa nikotin yang dihasilkan di akar tumbuhan tembakau ke daunnya. mereka boleh memadamkan gen tersebut seterusnya menghasilkan daun tembakau yang bebas dari unsur nikotin dan sekaligus bahayanya.

Menurut ketua penyelidik kajian tersebut, Professor Kazufumi Yazaki, gen yang bertindak sebagai agen pengangkutan itu dikenali sebagai Nt-JAT1 di mana ia akhirnya disimpan di vakuol pada daun tembakau tersebut. Apabila tembakau itu dibakar di dalam rokok, nikotin tersebut akan dibebaskan dan disedut ke dalam perokok.

Kajian yang mendalam telah dilakukan pada gen Nt-JAT1 di makmal telah mendapati sebarang unsur yang mengandungi nikotin, gen Nt-JAT1 akan mengenal pasti nikotin tersebut dan seterusnya akan bergabung secara semulajadi. Penemuan besar ini membolehkan pakar kejuruteraan genetik untuk memadamkan atau mengubah kod genetik pada gen tersebut, lalu menghasilkan daun tembakau bebas nikotin.

Prof Madya Nobukazu Shitan dari institut yang sama turut menjelaskan ketiadaan nikotin pada rokok akan membawa manfaat besar kepada orang-orang disekeling apabila tidak lagi terjejas akibat kesan buruk nikotin oleh perokok. Malah, beliu

Walaubagaimanapun, nikotin bukanlah satu-satunya bahan yang bahaya di dalam rokok, terdapat banyak lagi bahan toksik yang membawa maut. Penghasilan rokok bebas nikotin hanya membantu sedikit sebanyak dalam mengurangkan faktor ketagihan perokok untuk merokok

0 comments:

Post a Comment