Friday, December 17, 2010

63 Kebaikan Makan Pisang

banana

Salam...Sudeh berbulan x update blog ni..uhh..spm punye pasal la katakan..hihi..ha hari ni nk kongsi skit tip2 manfaat makan pisang untk korng yg sembelit memang sesuai la..=)

1. Pisang sangat kaya akan Vitamin & Mineral, yang membantu membuat kita bugar dan sihat.

2. Gula seperti sukrosa, fruktosa dan glukosa yang ditemui dalam pisang memberikan dorongan serta-merta, berterusan dan substansial tenaga.

3. Selama tempoh panjang latihan tubuh kita kehilangan banyak vitamin dan mineral, dan pisang adalah terbaik untuk menggantikan nutrisi serta memberikan kita tenaga yang kita perlukan.

4. Dua buah pisang menyokong tenaga yang cukup untuk sebuah latihan berat selama 90 minit, oleh kerana itu, popular dengan atlet terkemuka di dunia.

5. Pisang juga bagus untuk meningkatkan tenaga jika dimakan sekitar satu jam sebelum pergi gym atau sebelum kegiatan fizikal yang lain.

6. Kerana pisang mempunyai kemampuan untuk menyediakan tenaga segera, sukan makan pisang saat istirahat permainan.

7. Pisang dapat menjadi salah satu buah yang terbaik untuk makan ketika cuba untuk menurunkan berat badan sebagai salah satu pisang memiliki berat 100g mengandung sekitar 90 kalori dan penuh nutrisi untuk tenaga meningkat dan vitalitas.

8.Pada masa yang sama, pisang berguna untuk berat badan juga. Pisang bila dikonsumsi dengan susu membantu dalam meningkatkan berat badan dengan cepat.

9. Guna pisang untuk melembutkan & melembabkan kulit anda.

10. kulit pisang atau menenangkan kulit dan menyejukkan kulit setelah respon alergi dan dapat membantu mengurangkan pecahnya ruam.

11. Pisang yang popular di seluruh dunia hotel anti kerut. Mengolesi campuran pisang di kulit wajah anda membolehkan pori-pori untuk mendapatkan kembali kelembapan hilang.

12. Bahagian dalam kulit pisang dapat digunakan untuk menenangkan kulit dan mengurangkan jerawat dan jerawat.

13. Antioksidan & vitamin dalam pisang dapat membantu memulihkan kolagen dalam kulit dan begitu juga berguna untuk membantu menjaga kulit anda kelihatan lebih muda.

14.Terus penggunaan pisang sebagai anti penuaan agen menunjukkan peningkatan yang luar biasa pada tekstur kulit dan garis penuaan.

15.Pure pisang dengan sedikit madu adalah retakan menyembuhkan bermanfaat atau kulit kering pada, anda lutut siku atau kaki.

16. kulit pisang dapat digunakan untuk menutup kutil dan memberikan bantuan dari iritasi kulit.

17. Bahagian dalam kulit pisang telah digunakan untuk merawat psoriasis selama bertahun-tahun.

18. pulp Pisang dapat memberikan bantuan rasa sakit dari luka bakar ringan dan luka yang lain.

19. Campuran pisang dihaluskan dengan telur, sedikit susu dan air memberikan lebih bersinar dan kelembapan untuk rambut kering.

20. Dengan penggunaan rutin pisang dengan madu boleh meningkatkan kadar kelembapan rambut, keriting halus, dan menenangkan kulit kepala gatal dan kelemumur sangat.

21. Pisang dengan yogurt yang berguna untuk rambut gugur serta meningkatkan keadaan dan tekstur rambut anda.

22. Jika anda menderita mata kering. Makan pisang setiap hari bisa sangat berguna bagi anda.

23. Tiga atau lebih porsi pisang pada hari dapat menurunkan risiko degenerasi makula berkaitan usia (ARMD), punca utama kehilangan penglihatan pada orang dewasa yang lebih tua.

24. Taiwan penyelidik mendapati bahawa kulit pisang adalah kaya akan lutein dan gizi tambahan, serotonin, yang boleh membantu dalam regenerasi sel-sel retina yang rosak.

25. Serat hadir dalam pisang membantu memulihkan fungsi usus normal.

26. Pektin, serat larut (juga dikenali sebagai Hydro-koloid) hadir dalam pisang dapat membantu menormalkan gerakan melalui saluran pencernaan & sembelit mudah.

27. Sebuah kajian pada haiwan, penyelidik mendapati bahawa pisang segar dilindungi perut binatang 'dari luka.

28. Secara teratur menggunakan batang pisang dalam memasak ini juga bermanfaat dalam tumpukan.

29. Pisang telah lama dikenali untuk kesan antasid mereka yang melindungi terhadap borok perut dan kerosakan maag.

30. Pisang mengandungi PI yang membantu menghilangkan bakteria dalam perut yang telah menunjuk sebagai penyebab utama dari ulkus.

31. Pisang merangsang sel-sel pada lapisan perut dalaman untuk menghasilkan lendir tebal yang melindungi terhadap asam.

32. The kalium dalam pisang membantu untuk memerangi natrium, yang merupakan tekanan tidak-tidak untuk darah tinggi besar.

33. Kerana pisang relatif tinggi zat besi, membantu merangsang pertumbuhan hemoglobin dalam badan, yang boleh membantu dengan anemia.

34. hadir Kalium dalam pisang juga membantu melawan penyakit jantung.

35. Pete memiliki efek antasid, jadi jika anda menderita sakit pada jantung, coba utk makan pisang untuk meringankan rasa sakit.

36. Menurut sebuah kajian yang dilakukan oleh "The New England Journal of Medicine 'mendapati bahawa makan petai sebagai sebahagian daripada makanan sehari dapat mengurangkan risiko kematian kerana stroke sebanyak 40%

37. Sebuah kajian yang diterbitkan dalam Archives of Internal Medicine menegaskan bahawa makan makanan serat tinggi, seperti pisang, membantu mencegah penyakit jantung.

38. Pisang membantu menormalkan detak jantung dan mengatur keseimbangan air di dalam tubuh.

39. Pisang mengandungi tryptophan, sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin, diketahui dapat membuat relax, memperbaiki mood dan secara umum membuat anda merasa lebih bahagia.

40. Lutein ditemui di kulit pisang atau kulit yang depresi mudah membantu.

41. Menurut tinjauan yang dilakukan oleh MIND diantara pesakit pesakit depresi, banyak orang merasa lebih baik setelah makan petai.

42. Serotonin hadir dalam pisang mempunyai kesan menenangkan pada otak dan bertindak sebagai ubat penenang ringan.

43. Pisang bekalan kalium ke otak, yang membantu untuk menjaga kadar oksigen biasa dan juga mempromosikan isyarat kuat antara sel.

44. Penyelidikan membuktikan bahawa kalium dalam pisang membantu untuk meningkatkan kewaspadaan mental dan meningkatkan daya otak.

45. Kalium dan Vitamin B6 yang ditemui dalam pisang baik untuk tenang mabuk anda.

46. kalium yang ditemui dalam pisang juga boleh membantu meningkatkan kesihatan tulang.

47. bakteria Probiotik hadir dalam pisang membantu dalam menyerap kalsium dan meningkatkan kemampuan pencernaan.

48. Pisang merupakan sumber sangat kaya fructooligosaccharide, suatu senyawa yang memelihara probiotik (bakteria bersahabat) di usus besar.

49. Pisang meminimumkan kehilangan kalsium dari tubuh dan dengan demikian mengurangkan risiko osteoporosis.

50. Sebuah pisang sudah masak menghasilkan suatu zat yang dikenali sebagai TNF yang memiliki sifat anti-kanser.

51. Dalam sebuah percubaan haiwan dilaksanakan di Tokyo, yang membandingkan pelbagai manfaat kesihatan daripada buah-buahan yang berlainan, termasuk pisang, anggur, epal, tembikai air, nanas, pir dan persimmons, didapati bahawa pisang memberikan hasil yang terbaik.

52. Burnt daun pisang dicampur dengan madu boleh mengurangkan cegukan anda terus.

53. Vitamin B hadir dalam pisang membantu menenangkan anda jika anda menderita kegugupan.

54. Di Thailand wanita hamil memakan pisang untuk memastikan bahawa bayi lahir dengan suhu sejuk.

55. Ngemil pisang di antara waktu makan membantu menjaga kadar gula darah dan mengelakkan morning sickness.

56. Tingkat tinggi vitamin B6 hadir dalam pisang membantu untuk menetapkan kadar glukosa darah yang mempengaruhi suasana hati dan rasa sakit perempuan menderita PMS.

57. Satu pisang bunga, dimasak dan digabungkan dengan secangkir dadih boleh membantu melambatkan aliran darah menstruasi anda.

58. Pisang adalah sebahagian daripada BRAT (Banana, Rice, Sos epal & Toast - diet untuk sakit perut), diet banyak doktor dan jururawat mengesyorkan untuk anak-anak pulih dari masalah pencernaan, terutama diare.

59. Pisang yang baik untuk bayi juga. Pisang mudah dicerna kerana mereka tidak mempunyai bayi lemak dan sangat sedikit yang alergi terhadap pisang.

60.Pisang juga boleh membantu orang yang cuba untuk berhenti merokok. Pisang penuh Vitamin B6 & B12, serta kalium dan magnesium. Zat ini membantu tubuh cepat sembuh dari efek penghentian nikotin.

61.Banyak orang melaporkan bahawa menggosok bahagian dalam kulit pisang pada gigitan nyamuk sangat berkesan dalam mengurangkan, gatal dan pembengkakan.

62.Jika anda mempunyai ruam dari poison ivy, poison oak atau sumac, anda boleh menggosok mengupas atas ruam sampai hilang nya.

63. Kalium dalam pisang juga baik untuk kram, sehingga otot tubuh untuk lebih bebas kontrak dan berkembang. Hal ini adalah sangat penting bagi olahraga.

4 comments:

  1. Tahukah anda apa itu buah goji?

    Menurut laporan Suruhanjaya Teknologi Saintifik China, Goji mengandungi sebatian yang dikenali sebagai lycium polisakarida yang ternyata sangat berkesan dalam meningkatkan imunisasi. Keputusan-keputusan ini disahkan di dalam beberapa ujian klinikal.
    Di dalam satu kajian ke atas sekumpulan pesakit kanser, Goji telah mencetuskan peningkatan kadar transformasi limfosit dan juga bilangan sel darah putih (sukatan fungsi imunisasi). Di dalam kajian lain yang melibatkan sekumpulan mereka yang bilangan sel darah putih di bawah had, Goji meningkatkan fagocitisis dan titre antibodi serum (satu lagi ndex fungsi imunisasi). Aras titre antibodi serum yang tidak sihat telah lama dikaitkan dengan Sindrom keletihan yang kronik (dikenali juga dengan Epstein-Barr).
    500 Kali Ganda Lebih Vitamin C Berbanding Buah Oren
    Pada tahun 1988, Institut Penyelidikan Nutrisi Beijing telah membuat kajian terperinci analisis kimia dan komposisi nutrisional buah Goji kering. Apa yang mereka temui sangat menakjubkan. Buah Goji mengandungi lebih 18 asid amino (6 kali ganda lebih tinggi kadarnya berbanding bee pollen), 21 unsur mineral, lebih beta karoten berbanding lobak dan yang terhebat ialah mengandungi 500 kali ganda lebih Vitamin C berbanding buah oren - mengikut berat). Ia juga kaya dengan Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6 dan Vitamin E.
    Mungkin kerana faktor-faktor inilah, secara tradisinya masyarakat Cina mengatakan bahawa Goji mampu melindungi fungsi hati, menggantikan tenaga penting, penglihatan yang lebih baik, mengurangkan tekanan darah dan kolestrol. Goji juga dikatakan mampu menguatkan otot dan tulang, merangsang jantung, membantu merawat diabetis dan mati pucuk.
    Asal-usul Buah Goji
    Buah Lycium atau dikenali juga dengan nama Goji merupakan sejenis tumbuhan purba yang biasanya didapati di Asia Timur seperti yang terdapat di Ningxia, China. Di dalam perubatan tradisional, buah Goji dikatakan mempunyai khasiat untuk menyuburkan darah, buah pinggang, hati, memperkayakan yin dan melembapkan paru-paru. Berdasarkan kajian yang dibuat oleh seorang pakar herba dan ahli farmasi berdaftar, Dr. Earl Mindell, R.Ph.,Phd., beliau telah menyenaraikan 34 sebab kenapa pemakanan Goji perlu dijadikan amalan.


    ReplyDelete
  2. Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D, seorang pakar herba dan nutrisi telah menyenaraikan 34 sebab mengapa anda perlu mengambil goji:-
    1.Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.
    2.Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
    3.Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), 'hormon remaja"
    4.Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.
    5.Goji mengurangkan risiko kanser
    6.Goji mengurangkan kolestrol
    7.Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
    8.Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
    9.Goji membantu mengurangkan berat badan
    10.Goji melegakan sakit kepala dan pening
    11.Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
    12.Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
    13.Goji menguatkan jantung anda
    14.Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung)
    15.Goji meningkatkan halangan penyakit
    16.Goji meningkatkan respons imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG)
    17.Goji digunakan sebagai rawatan kanser
    18.Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
    19.Goji menghalang tumbesaran tumor
    20.Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi
    21.Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet)
    22.Goji meningkatkan limfosit
    23.Goji mengaktifkan enzim anti-radang
    24.Goji menyokong fungsi hati yang sihat
    25.Goji merawat simptom-simptom menopause
    26.Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
    27.Goji meningkatkan kesuburan
    28.Goji menguatkan otot dan tulang anda
    29.Goji menyokong fungsi buah pinggang
    30.Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan
    31.Goji membantu batuk kering yang kronik
    32.Goji menghilangkan tekanan dan gelisah
    33.Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda
    34.Goji membantu sistem penghadaman


    ReplyDelete
  3. Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
    buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
    diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
    sehari 60 biji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete